دیوارنگاری کمیته سازمانده در دفاع از حق تحصیل همگانی تا مقطع عالی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

در نظام سرمایه‌داری علیرغم آنکه شرایط مادی همگانی‌کردنِ آموزش فراهم‌شده‌است، اما به دلیل مناسبات طبقاتی همچنان اکثریت جامعه از آموزش رایگان محروم‌اند.

مهرماه و سال تحصیلی جدید هم در ایران در شرایطی آغاز شد که تجمعات مکرر  اعتراضی معلمان به وضعیت آموزش و پرورش از همان هفته دوم در گوشه‌کنار کشور سازماندهی و  مجدداً اخبار اخذ شهریه‌های اجباری، بستن مدارس افغانستانی‌ها و محرومیت از تحصیل برخی دانشجویان به‌دلایل سیاسی و ایدئولوژیک به گوش رسید.

فعالین کمیتۀ عمل سازماندۀ کارگری با آغاز سال تحصیلی جدید شعار «حق تحصیل رایگان و همگانی تا مقطع تحصیلات عالی» را هم در قالب اعلامیه در تجمعات اعتراضی مهرماه معلمان  و هم اینک در قالب دیوارنگاری‌های شهری گسترانده و به ترویج این شعار پرداختند. این کمیته خود را موظف می‌داند  در هرجایی که مبارزات معلمان و دانشجویان و سایر اعتراضات مرتبط با محرومیت از تحصیل به دلایل ایدئولوژیک و سیاسی در میان باشد، در جهتِ جا انداختن این مطالبه فعالیت کند:

بساط مدارس خصوصی و موسسات دلالی کنکور باید برچیده شود و تمامی منابع آموزشی نه به شکل انحصاری که به شکل همگانی توزیع شوند. دولت باید زیرساخت‌های لازم برای ساخت مدرسه در مناطق محروم را فراهم کند، برگزاری کلاس‌های درس در طویله و صحرا و آتش‌سوزی کودکان دانش‌آموز به خاطر نداشتن بخاری استاندارد در کلاس درس غیرقابل قبول و یک جنایت است.

همچنین تمامی معیارهای ایدئولوژیک و سیاسی در گزینش معلمان یا محصلان باید برچیده شود.

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *