پاسخ به پیام‌ها: دربارۀ فعالیت‌های کمیته در داخل و شرایط اتحادعمل با داوطلبان خارج از کشور 

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دربارۀ فعالیت‌های کمیته در داخل و شرایط اتحادعمل با رفقای خارج از کشور

متن زیر، پرسش یکی از رفقای مخاطب ما در خارج از ایران و پاسخ ما در ادامه است:

درود. رفقا در حد امکان شرحی در رابطه با برنامۀ عملی برای فعالان در خارج از ایران- اگر هست- بدهید. ممنون. زنده باد کارگران اگاه به منافع طبقاتی. زنده باد اتحاد تمامی زحمتکشان

***

دوست گرامی، با پوزش از تأخیر به پرسش شما.

کمیتۀ عمل سازماندۀ کارگری، یک تشکل داخلی است که با هیچ‌یک از سازمان‌های سیاسی چپ خارج کشور ارتباط تشکیلاتی ندارد. همان‌طور که پیش‌تر در بخش «چگونه با کمیته همکاری کنیم» (مندرج در سایت) توضیح داده شده بود، هرچند ما نسبت به «اتحادعمل» گشاده هستیم، اما این اتحاد عمل «فعلاً در این مرحله صرفاً محدود به داخل کشور» خواهد بود. با این وجود این توضیحِ تکمیلی ضروری است که در حوزۀ اتحادعمل، تمایزی میان رفقای منفرد در خارج از کشور و سازمان‌ها و «احزاب» خارج کشوری وجود دارد. در مورد دومی، اتحاد عمل ما با آن‌ها فعلاً منتفی است. به این دلیل که اگر جریان‌هایی تا سر حد ایجاد «حزب» پیشرفته‌اند لابد باید به این معنا باشد که دخالتگری‌هایی در قد و قوارۀ حزب نیز لاجرم در داخل ایران داشته باشند. در نتیجه کمیتۀ عمل سازماندۀ کارگری تنها در صورتی بنا به تحلیلش از شرایط مشخص‌ با احزاب و تشکیلات خارج وارد اتحادعمل می‌شود که آن‌ها یا در داخل کشور پایه داشته یا حداقل فعالیت‌هایشان نمود بیرونی داشته باشد. وگرنه با احزاب و تشکلات خارج کشوری که نه پایه‌ای در داخل دارند و نه حتی توان سازماندهی فعالیت‌هایی در داخل کشور، نمی‌توان اتحاد عمل کرد، چون از اساس نقض معنای اتحاد «در عمل» خواهد بود.

اما در مورد فعالین منفردی که فاقد تشکیلات و سازمان خود هستند، ما از اتحاد عمل و همکاری به هر شکل استقبال می‌کنیم و در چهارچوب آن رفقای خارج از کشور به دلیل برخورداری از فضای موجود می‌توانند ضمن انجام فعالیت‌های مشترک مقطعی (مانند برگزاری آکسیون‌های حمایتی، برپایی میزکتاب، ارتباط‌گیری با اتحادیه‌های کارگری خارجی، ترجمۀ برخی دخالت‌ها و مطالب کمیته یا ترجمه متون و گزارش‌های دیگر بر حسب نیازهای مبارزاتی کمیته در داخل و …) وارد یک همکاری عملی شوند. با تداوم فعالیت‌های کمیته در داخل و همکاری رفقای احتمالی داوطلب در خارج برای تقویتِ کمیته، زمینه برای همسویی‌هایی بیش‌تر و بالطبع همکاری‌های فراتر در طول زمان می‌تواند ایجاد شود.

چنان‌چه مایل به همکاری بودید، دست شما و سایر رفقای داوطلب را به گرمی می‌فشاریم و حتماً با ما در تماس بمانید.

۳ آبان ۱۳۹۶

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *