فراخوان به هم‌اندیشی نیروهای چپ برای ساخت شعارهای ضدسرمایه‌داری در اعتراضات سراسری

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

این فراخوان رو به آن دسته از نیروهای چپ در داخل کشور است که بر سر ضرورت مداخلۀ هدفمند و هدایت جنبش برای گذار انقلابی از سرمایه‌داری جمهوری اسلامی توافق دارند و بنابراین شامل چپ‌های رفرمیستِ اصلاحات‌چی یا روشنفکرانِ اولتراچپ و منزه‌طلبی که هر دو سعی دارند به نوعی در راه مداخله برای ارتقای جنبش سراسری و براندازانۀ کنونی به یک جنبش آگاهانۀ ضدسرمایه‌داری سنگ‌اندازی کنند، نمی‌شود.

در طول چهار روز گذشته در جنبش اعتراضی دیدیم که چه‌طور نیروهای راست ارتجاعی مشغول جهت دادن به جنبش سیاسی کنونی بوده‌اند و نیروهای چپ در  این زمینه به شدت عقب هستند. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به همکاری جبهۀ چپ با یکدیگر برای پیشرفت جنبش سیاسی و طبقاتی کنونی و نجاتش از چنگال راست افراطی است. به همین خاطر از هر فرد مستقل یا نیروی متشکل چپ رادیکال، می‌خواهیم که شعارهایی را با ماهیت ضدسرمایه‌داری برای ترویج در جنبش سیاسی کنونی مطرح کنند و زیر آن شعار در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ «#شعار_چپ» استفاده کنند.

رفقای ما قصد دارند با سر دادن شعارهای چپ در تجمعات چند استان کم‌کم آن‌ها را در اعتراضات جا بیاندازند. همچنین با دیوارنویسی‌ و پخش اعلامیه در تظاهرات به ترویج این شعارها بپردازند. هر یک از رفقای منفرد یا متشکل دیگر نیز که برنامه‌هایی برای این روزها دارند، بنا به تشخیص خود می‌توانند به ترویج هر کدام از شعارهایی که صلاح دیدند بپردازند. استفاده از این هشتگ عمومی (#شعار_چپ) صرفاً برای سرعت بخشیدن و شدت بخشیدن به جستجو، پخش و گزینش شعارهای متعدد پیشنهادی است که در بین نیروهای چپ در حال طرح است.

در این چند روز به چشم دیدیم که چطور معترضین حاضر در خیابان‌ها تشنۀ شعارند. ابتکار عمل در این حوزه را نباید به دست نیروهای راست سپرد. یک شعار صحیح رادیکال و مترقی و به‌موقع با این خصوصیات می‌تواند به‌سرعت جا باز کند و مسیر هدایت جنبش را به دست گیرد و شعارهای ارتجاعی را پس بزند.

***

ویژگی شعارهای چپ (حداقل به نظر ما) باید «لااقل» شامل مولفه‌های زیر باشد:

•  شعارهایی که از سطح کنونی آگاهی کارگران و معترضین حرکت کنند تا بتوانند  «با استقبال مواجه شوند» و نه شعارهای آناً  حداکثری «مثل زنده باد کمونیسم» که قریب به اتفاق کارگران و معترضین هنوز با آن فاصلۀ زیادی دارند.

•  شعارهایی که وجه «براندازی» و «ضدیت با جمهوری اسلامی» را تقویت کند. به این اعتبار تقویت شعار ساده‌ای مثل «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» در کنار یک شعار طبقاتی می‌تواند هم برای به دور راندن هرچه بیشتر اصلاحاتچی‌ها از جنبش استفاده شود و هم تقویت وجه طبقاتی مبارزه.

•  دیر یا زود باید شعار «اعتصاب عمومی» را در جنبش مطرح و تقویت کرد. این مسئولیت بیش از هر چیز برعهدۀ نیروهای چپ است. می‌دانیم که فقط با «اعتصاب عمومی» کمر دولت سرمایه‌داری جمهوری‌اسلامی می‌شکند، و نه شورش‌های پراکنده! نیاز است که با شعارهای مختلف هدایت اعتراض به سمت «اعتصاب عمومی» را تقویت کنیم.

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *