چرا باید از فراخوان «سندیکای هفت‌تپه» به تجمع اعتراض خیابانی حمایت کرد؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دیروز ۱۵ دی، سندیکای کارگران هفت‌تپه با اعلام اطلاعیه‌ای ضمن حمایت از تظاهرات خیابانی و به‌حقِ مردمی که زیر بار فشار اقتصادی کمر خم کرده‌اند، با اعلام فراخوانی کارگران را دعوت به تجمع در خیابان‌ها در روز یکشنبه ۱۷ دی (در ساعت ۱۶) کرد. این برای اولین‌بار است که از زمان آغاز اعتراضات تاکنون بالأخره یک تشکل کارگری قدم جلو می‌گذارد و حمایت از تظاهرات خیابانی را فراتر از سطح کلام می‌برد و برای آن برنامه‌ریزی عملی می‌کند. بلافاصله بعد از صدور این فراخوان بود که یکی از چهره‌های امنیتی حکومت (در حوزۀ کارگری)، اعلام این فراخوان‌ را «خطرناک» و نوعی «جنگ علیه حکومت» اطلاق کرد.

اما برای سندیکای هفت‌تپه هم به خوبی از اکنون روشن است که اگر حکومت اعتراض را در خیابان سرکوب کند، چنان فضای سکوت و رعب و وحشتی در تمام حوزه‌ها (بالاخص حوزۀ کارگری) ایجاد خواهد کرد که از این پس کوچکترین اعتراضات صنفی کارگران هم به اسمِ «مقابله با اغتشاش» تحمل نخواهد شد، کما این‌که دیدیم قبل‌تر هم رژیم با برگزاری دو مانور آزمایشی با موضوع سرکوب «اغتشاش کارگری» خود را برای این هدف آماده کرده بود. بنابراین سندیکای هفت تپه با این تشخیص درست بلافاصله خود را به اعتراضات پیوند زد.

هرچند مسئولیت اصلی سندیکاها و تشکل‌های کارگری در این وضعیت پیوند اعتراضات درون کارخانه به خیابان، با ابزار «اعتصاب» است. ولی می‌توانیم درک کنیم درحالیکه جوّ امنیتی کارخانه‌ها چندین برابر خیابان‌هاست و هنوز فاصلۀ عموم کارگران در پیوستن به چنین اعتصاب‌هایی زیاد است، بنابراین باید عجالتاً به طرق دیگر تدارکات این پیوند را ایجاد کرد و چه راهی دم دستی‌تر از درگیری عملی تشکل‌ها و سندیکاهای کارگری با اعتراضات مردمی؟

سندیکای هفت‌تپه لااقل اکنون در این وضعیت نشان داد که شم مبارزۀ طبقاتی‌اش خوب کار می‌کند. بنابراین در صف اول قرار گرفت. ما معتقدیم تمامی تشکل‌ها و سندیکاهای دیگر هم که تاکنون فقط به نامۀ حمایتی اکتفا کرده‌اند، وظیفه دارند از این فراخوان اعلام حمایت کنند. گویا تاکنون فقط سندیکای شرکت واحد چنین حمایتی را اعلام کرده‌است. اگر سایر تشکل‌های کارگری از حمایتِ این فراخوان امتناع کنند نه فقط به این معنی است که ترجیح نمی‌دهند در اول صف قرار بگیرند و چنین صدایی را تقویت کنند (یعنی به این معنا از اعتراضات مردمی عقبتر حرکت می‌کنند) که با تنها گذاشتن سندیکای هفت‌تپه در این فراخوان راه بگیر و ببندهای حکومت علیه این سندیکا را باز می‌گذارند.

رفقای کمیتۀ عمل سازماندۀ کارگری با حمایت عملی از فراخوان سندیکا، تلاش خواهند به روال روزهای گذشته در ساعت و روز گفته‌شده به سهم خود خیابان‌ها را به صدای اعتراض علیه ستم طبقاتی و مطالبات سیاسی بدل کنند.

کمیته عمل سازمانده کارگری – ۱۶ دی ۱۳۹۶

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *