مهمترین مطالبات ما به مناسبت اول ماه مه

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

?تشکیل یک کمیتۀ تحقیق و تفحص مستقل کارگری برای تحقیق دربارۀ پشت‌پردۀ تعطیلی کارخانه‌ها، ورشکستگی‌های صوری، تغییر کاربری زمین‌های کارخانه و تبدیلش به پاساژها و برج‌ها!

?به دست گرفتن کنترل تولید یا مدیریت جمعی کارگران در کارخانه‌ها و ادارات بزرگ به‌جای مدیران و کارفرمایانی که دست چپ و راستشان را نمی‌شناسند! کارگرانی با ده‌ها سال سابقۀ کار بهتر از هر مدیر و کاسبکار انگل از پس ادارۀ کارخانه و اداره برمی‌آیند!

?پرداخت فوری تمام حقوق‌های معوقه کارگران و کارمندان، با احتساب تورمِ دورۀ تأخیر در پرداخت! افزایش دستمزدها باید متناسب با تورم واقعی باشد و تنها مرجع تعیین تورم واقعی، ایجاد کمیته‌های مصرف مردمی است! نه آمارهای دروغین بانک مرکزی!

?باز کردن دفاتر حسابداری واحدهای تولیدی و ادارات بزرگ؛ حجم بالای حساب‌سازی، حیف و میل، فیش‌های نجومی، وام‌های گرفته‌شده، فرار سرمایه‌های کلان و واردات کالاهای لوکس و اختلاس و … باید روشن شود.

?ملی کردن بانک‌ها و مؤسسات مالی زیر نظارت کارگران ؛ منابع عظیم مالی به‌جای جیب آقازاده‌ها و ژن‌های خوب و دزدی از مالباختگان باید صرف وام‌های کم‌بهره یا بی‌بهره به کارگران و محرومین، تأمین منابع پروژه‌های ضروری (مثل درمان و آموزش و غیره) شود.

?واگذاری مسکن اجتماعی با اجاره‌های ثابت و پایین ۹۹ ساله برای تمامی کارگران؛ نه به اجاره‌های سنگین! نه به حاشیه‌نشینی و کارتن‌خوابی و گورخوابی! نه به چادرنشینی زلزله‌زده‌های کرمانشاه!

?«اعتصاب» و ایجاد «تشکل مستقل» حق بدیهی کارگران است! نهادهای سرمایه‌داری مثل «شورای اسلامی کار» یا «خانۀ کارگر» تشکل‌های ما نیستند!

? آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی کارگران زندانی و توقف پرونده‌سازی برای آنان!

?نه به هرگونه تبعیض میان کارگران کُرد و عرب و افغان و… / همبستگی کارگران از هر ملیت علیه سرمایه‌دار!

?اشتغال همگانی و بیمۀ بیکاری همگانی! کافی است دولت با کم‌کردن ساعت کار، باقی بیکاران را هم وارد چرخۀ اشتغال کند!

?نه به مداخلات نظامی خارجی! به جای بمب و موشک و کشتار در کشورهای منطقه، باید این منابع مالی هنگفت را صرف بهبود معیشت کارگران کرد!

کمیته عمل سازمانده کارگری – اردیبهشت ۹۷

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *