هدیۀ پنجه بوکس و زندان به‌مناسبت روز معلم!

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

امروز ۲۰ اردیبهشت، هم‌زمان با هفتۀ معلم به فراخوان «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان»، تجمعات اعتراضی متحدانه‌ای از طرف معلمان و بازنشستگان در ده‌ها شهر کشور برگزار شد. هرچند در برخی شهرهای کوچک تعداد تجمع‌کنندگان از چند ده نفر تجاوز نمی‌کرد، اما در شهرهای مرکزی (مثل تهران، شیراز، مشهد و..) و خصوصاً شهرهای کُردنشین این تجمعات پرشور برگزار شد. نیروهای امنیتی با یورش به تجمع برگزارشده در تهران و ضرب و شتم تظاهرکنندگان چندین نفر را بازداشت کردند که اسامی پانزده نفر آنان تاکنون بیرون آمده است. در میان بازداشت‌شدگان نمایندگان تشکل‌های صنفی مانند بداقی و حبیبی هم بود.

برگزاری این دست تجمعات متحدانه زنگ خطری برای حکومتی است که بقایش را در سرکوب و سکوت می‌بیند.

از طرفی در چند سال گذشته مطالبات معلمان هرچه بیشتر و بیشتر رنگ و بوی طبقاتی و سیاسی به خود گرفته‌است.شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، کانالی است که توانسته به درستی بین مبارزات پراکندۀ «معلمان» و «بازنشستگان» پیوند و اتحاد ایجاد ‌کند. تعداد تجمعات خیابانی معلمان و بازنشستگان در ماه‌های گذشته کم نبوده‌است. با اینحال هنوز جای زیادی برای گسترده‌تر کارزارهای این شورا وجود دارد. هرچند بستن کلاس‌های درس و برگزاری تجمع خیابانی در این روز توانست اتحاد و اعتماد به نفس معلمان و بازنشستگان را بیشتر کند. اما هنوز سنگر مهم و فتح‌نشدۀ دیگری باقی است که بدون آن پیروزیِ مبارزات معلمان ناممکن است: کشاندن دانش‌آموزان به کارزار مبارزاتی معلمان!

در چند سال گذشته تأکید بر «حق تحصیل رایگان» به‌عنوان یکی از بندهای اغلب بیانیه‌ها و قطعنامه‌های تشکل‌های صنفی معلمان گنجانده‌شده‌بود. هیچ کسی به اندازۀ دانش‌آموزان و اولیایشان بار فشار شهریه‌های اجباری آموزش و پرورش، هزینه کتاب‌های کمک درسی و کلاس‌های تقویتی و مافیای کنکور و …. را نچشیده‌اند و از آن خشمگین نیستند. در هفتۀ معلم، بسیج‌کردن دانشجویان به حول شعار «حق تحصیل رایگان» و همراه‌کردن بچه‌ها و اولیایشان در تعطیلی کلاس‌های درس (بست‌نشینی در مدرسه) و سر دادن این شعار می‌توانست قدرت اعتراضات سازمان‌یافتۀ این روز را چندین برابر کند. گذشته از لزوم تمرکز بر ظرفیت‌های اعتراضی مدارس و توجه به نقش سیاسی‌ای که از گذشته در تاریخ انقلاب ۵۷ ایفا کردند. امروز باید برای مقابله با سرکوب شدیدی که حکومت برای خاموشی صدای تشکل‌های معلمان به کار گرفته هم‌صدا شد و تهاجمی عمل کرد. کمیته عمل سازمانده کارگری در حد توان تلاشش را برای حمایت از بازداشت‌شدگان و مطالبات به حق معلمان به کار خواهد گرفت.

کمیته عمل سازمانده کارگری- ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *