گزارشی از فعالیت کمیته در اول ماه مه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گزارشی از فعالیت کمیته در روز جهانی کارگر:
یک مه امسال هم به سیاق سال پیش، اعضای کمیته در سه شهرستان اقدام به توزیع اعلامیه‌هایی درباره مسائل اصلی طبقه کارگر در سال ۹۸ کردند. به طور خلاصه این مطالبات در چهار حوزۀ سیل‌زدگان، مطالبات عام طبقاتی، مطالبات محیط کار و مسائل سازماندهی خلاصه می‌شد.
بخش دیگری از فعالیتهای کمیته در اول ماه مه، مربوط به آن دسته از دخالتهایی می‌شد که امکان انعکاس آن به شکل علنی ممکن نیست.

اول ماه مه

متن اعلامیه روز جهانی کارگر

  • تحصیل رایگان حق ماست. جزای معلمی مثل «محمد حبیبی» که شعار «آموزش رایگان برای همه» را داد، هفت سال زندان و شلاق شد. از معلمانی که صدای ما و حقوقمان شده‌اند و سال پیش چهار بار با همین مطالبه اعتصاب سراسری کردند، با هر ابزاری حمایت کنیم و در زمان اعتصاب در کنار فرزندانمان به مدرسه بیاییم و حمایت عملی از این شعار کنیم.
  • بحران اقتصادی را ما نساخته‌ایم که حالا تاوانش را بدهیم. برای جبران آن همه اختلاس، کارگران را خُرد خُرد اخراج می‌کنند تا اخراجی‌ها باهم متحد نشوند. با تشکیل کمیته‌های اخراجی‌ها باید از پراکندگی و جداافتادگی‌مان جلوگیری کرد و اهرم فشاری شد برای بازگشت به کار.
  • تمام حقوقهای معوقه باید فوراً (و به نرخ تورم روز) پرداخت شوند، دستمزدی که با چندماه تأخیر داده می‌شود قدرت خرید چندماه پیش را ندارد! آن کارفرمایانی که زمان پرداخت حقوق مظلوم‌نمایی می‌کنند، فیش‌های حقوقی خود و مدیرانشان را علنی کنند! تمام اسناد سود و زیان و درآمد را علنی کنند! تا معلوم شود دستمزدهای ما سر از کدام جیب‌ها درمی آورد. افشای میلیارد میلیارد اختلاس در واحدهای بحرانزده که هرروز خبر یکی‌شان به بیرون درز می‌کند، نشان می‌دهد که پول بع قدر کافی در این واحدها هست، فقط برای کارگر نیست!
  • مبارزات کارگران هپکو و هفت تپه و فولاد اهواز در سال گذشته نشان داد که تنها چیزی که جلوی دستمزدهای معوقه، اخراج، تعطیلی و … را می‌گیرد، قدرت اعتصاب متحدانه است و بس. باید از تجارب این کارگران برای نجات شغل و حق و حقوق خود در محیط کار درس گرفت و آن را برای نجات خودمان در اداره، بیمارستان و کارخانه به کار ببندیم.
  • در مقابل احکام اخراج، تهدید و ارعاب کارفرما و پلیسش در محیط کار، باید از طریق ایجاد یک کانال مستقل تلگرامی (به نام کارکنان آن واحد) مشکلات واقعی، اسناد محرمانه و شرح مبارزه‌مان در محیط کار را به گوش خبرنگاران، وکلا و کل طبقۀ کارگر برسانیم. این کانال نه فقط باعث اطلاع‌رسانی به بیرون می‌شود، بلکه میتواند به عنوان کانال سازمان‌دهندۀ اعتراض صنفی (اعم از هماهنگی اعتراض) به کار آید. برای آنکه در مقابل دست‌اندازی کارفرما یا پلیس به کانال مصونیت ایجاد شود، راه ارتباطی با ادمین کانال باید با هویت مستعار باشد و ادمین‌های واقعی کانال نباید هویتشان را در محیط کار افشا کنند.
  • شرکت‌های بحرانزده، بار این بحران را بر دوش کارگران و کارمندانشان سرشکن می‌کنند. از نپرداختن به موقع دستمزد تا موقت کردن قرارداد، پاره‌وقت کردن، بازنشستگی اجباری و حتی اخراج. راه حل یکی بیشتر نیست: اتحاد، اعتصاب، نظارت بر اسناد حسابداری، کمک گرفتن از کارمندان اداری برای افشای پشت پرده‌ها و اسناد محرمانۀ مالی شرکت، ادارۀ امور محیط کار و…
  • چنین هدفی میسر نخواهدشد مگر آنکه پیشتر یک کمیتۀ مخفی از کارگران و کارمندان فعال و مبارز، دست به سازماندهی سایر همکارانشان بزنند.

کمیته عمل سازمانده کارگری – ۱۱ اردیبهشت ۹۸

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *