توقف انتشار بولتن «سازمانده کارگری» و تبدیل کانال تلگرام به ارگان سازمانده

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

توقف انتشار بولتن «سازمانده کارگری» و تبدیل کانال تلگرام به ارگان سازمانده

پس از انتشار ۷ شماره بولتن «سازمانده کارگری»، یک ارزیابی درونی از این سبک کار، نقاط قوت و ضعف و بازخوردهایش صورت گرفت و نهایتاً بر همین مبنا تصمیم بر عدم انتشار آن و در عوض بهره‌گیری از متد جدیدتری گرفته شد.

دلایل پشت این تصمیم را مختصراً می‌توان چنین برشمرد:

▪️اول آنکه به لحاظ تکنیکی، انتشار بولتن به شکل کاغذی با پرینترهای سادۀ خانگی عملی پرهزینه بود و مضافاً به دلیل گسترگی و مسافت طولانی شهرها، توزیع فیزیکی آن در نقاط مختلف وقت و انرژی زیاد و بی‌تناسبی از نیروی کمیته می‌گرفت و گاه ناممکن بود.

▪️دوم؛ در کلان‌شهرهایی همچون تهران و اصفهان و… حجم تبلیغات کاغذی شهری به قدری وسیع است که عملاً نسخۀ کاغذی بولتن‌ها در این میان گم می‌شد و احتمال آنکه از چشم مخاطب پنهان بماند زیاد بود.

▪️سوم؛ گذشته از این‌ها، سرعت رویدادها و تحولات در فضای سیاسی ایران به قدری شتاب گرفته که هنوز نقطۀ آخرِ سطر آخرِ یک مطلب را نگذاشته‌ بودید که موضوعات و مسائل و جوانب جدیدتری مطرح می‌شدند! به همین دلیل فرایند زمانی انتشار کاغذی و توزیع بولتن نمی‌توانست برای کمیته‌ای با بنیه و توان ما، با سرعت رویدادها هماهنگ و منطبق باشد.

▪️چهارم؛ حتی اگر هم یک بولتن می‌توانست در زمان و مکان درست خود به مخاطب درست برسد، خستگی کار روزانۀ کارگری که با دو شیفت کار به سختی دخلش را به خرجش می‌رساند، دیگر نایی برای مطالعه کردنش نمی‌گذارد. بنابراین با توجه به حجم عظیم و بمباران خبری رسانه‌های جریان اصلی، سرعت بالای تحولات، تفاوت نیازها و خواسته‌های مخاطبان مختلف، عدم وجود فرصت مطالعۀ مطالب بلند، تصمیم بر آن گرفته شد که مطالب و مضمون بولتن را به شکل ویدیوهای کوتاه به دست کارگران برسانیم. بالاخص که شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام این امکان را می‌دهند که یک مطلب را در کوتاهترین زمان ممکن به دست کارگران بخش‌های مختلف در اقصی نقاط کشور رساند.

بنا به دلایل بالا تهیۀ بولتن و نسخۀ کاغذی آن تنها و تنها محدود به موارد ویژه‌ای شده‌است که این دسترسی مجازی وجود نداشته باشد.

اردیبهشت ۹۷

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *