مثلث پهلوی و اصلاح‌طلب و نظامی: رضا پهلوی از زبان خودش

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

? مثلث پهلوی، اصلاح‌طلب و نظامی: رضا پهلوی از زبان خودش

▪️سکوت رضا پهلوی دربارۀ ترور قاسم سلیمانی نه از سر اتفاق و بی‌دلیل، بلکه حرکتی کاملاً حساب شده بود. دلایل این سکوت را باید در استراتژی سیاسی رضا پهلوی برای یک «تغییر کنترل‌شده» جُست.
رضا پهلوی برای «تغییر کنترل‌شدۀ» مطلوبش سخت نیازمند متحدانی از درون خودِ رژیم است، کسانی که در تمام این سال‌ها دست‌شان هم در تاراج اموال عمومی بوده و هم در خون؛ موعظۀ پهلوی به صبر و تحمل مردم در برابر «کشتار» و دادنِ وعدۀ «عفو و بخشش» به سرکوبگرانِ امروز و متحدانِ فردایش، تأکید بر «نقشِ محوری» نیروهای نظامی و البته حمایت دولت‌های خارجی، همه و همه جزئی از یک استراتژی واحد و منسجم برای چنین تغییر کنترل‌شده‌ای هستند.

▪️طرفداران پهلوی بسیار تأکید دارند که رضا پهلوی را باید از زبان خودش شناخت. در این ویدیوی کوتاه هم سعی ما این بوده که رضا پهلوی را از زبان خودش به مخاطبان بشناسانیم.
در واقع همان‌طور که رضا پهلوی می‌داند بدون همدستی با اصلاح‌طلبان و نیروهای نظامی نمی‌تواند ورود خود به بازی قدرت آینده را تأمین کند، دولت امریکا هم توهمی دربارۀ وزن و قدرت واقعی او ندارد. بنابراین ترجیحش آنست با سران رژیمی سازش کند که ده‌ها نوع نیروی نظامی و اطلاعاتی و نیابتی و منابع اقتصادی یک کشور هشتاد میلیونی در دست‌شان است! بنابراین برای امریکا، حتی خودِ رضا پهلوی هم اهرم فشار و چانه‌زنی برای امتیازگیری است.
▪️اینجاست که تعامل تمام این جناح‌ها باهم (از ترامپ تا خامنه‌ای؛ از پهلوی تا اصلاح‌طلبان) را نمی‌توان بدون همپوشانی منافع و رقابت‌هایشان باهم فهمید. فقط در این صورت است که نه از تغییر جناح‌بندی‌ها و ائتلاف‌ها تعجب می‌کنیم و نه از خبر مذاکرات همزمان با رجزخوانی‌های نظامی!
برای تمام آن بالایی‌ها جنبش اعتراضی مردم وجه‌المعامله است. با اینحال اتفاقاً همین مردمی که چیزی برای از دست دادن ندارند هستند که می‌توانند تمام معادلات و محاسبات بالایی‌ها را به هم بزنند و خود را به‌عنوان وارث اصلی قدرت مطرح کنند. منوط به اینکه مسیر برایشان روشن و شفاف باشد، سازمان‌یافته باشند و منجی را خود بدانند.

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *