به‌روزرسانی: تیترهای فریب یارانۀ نقدی کرونا

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

⚡️این مطلب به‌روزرسانی بر متن منتشره پیشینِ کمیته دربارۀ یارانۀ کروناست⚡️

◾️ درز قطره‌چکانی اطلاعات یارانۀ نقدی کرونا: بعد از چندین روز خبرهای پراکنده و مبهم و قطره‌چکانی و درحالیکه گفته می‌شد واریز یارانۀ کرونا از دیشب شروع شده، امروز روحانی در یک نشست خبری اطلاعات دیگری دربارۀ یارانۀ کرونا اعلام کرد. اهداف پشتِ اعلام دیرهنگام این اطلاعات را باید همین اول کار در این نکته یافت که امروز معلوم شده برخلاف رقم «۳ میلیون خانواری» که روزهای گذشته رسانه‌های داخلی با نقل قول از مقامات دولتی بر آن مانور می‌دادند، فقط «۱.۵ میلیون خانوار» مشمول این یارانه نقدی هستند و رقم ۳ میلیون اشاره به کل جمعیت اعضای این خانوارها داشته! پس تا اینجا به همین سادگی خانوارهای مشمول نصف شدند!
واضح است که مانور تبلیغاتی بر تعداد اعضای جمعیت خانوار (آن هم درحالیکه یارانه به سرپرست و نه تک تکِ افراد خانواده تعلق می‌گیرد) هدفی جز بزرگنمایی و اغراق دربارۀ جمعیت یارانه‌‌بگیر نداشته است. (خصوصاً وقتی از خبرگزاریهای دولتی تا سایت ریاست‌جمهوری این رقم دروغین را تیتر می‌کند).
البته در عین حال امروز اعلام شد که این یارانه برای مدت ۴ ماه داده می‌شود. با توجه به این اطلاعات جدید، برخی مقایسه‌ها و محاسبات مطلب پیشین قابل بروز رسانی است:
◾️ فقط ۳% از جمعیت کل کشور (یعنی کمتر از یک بیستم جمعیتی فقیرِ مطلق کشور) مشمول یارانۀ نقدی هستند.
◾️ مقایسۀ قبلی مبنی بر نسبت یارانه و تأمین نیاز الکل خانواده گرچه نیازمند بازنگری است، اما هنوز هم این مقدار یارانه به قدری اندک است که به سختی کفاف تهیۀ یک شیشه الکل به ازای هر نفر از اعضای خانوادۀ یارانه‌بگیر را می‌دهد.
◾️از همه اینها مهمتر دولت هنوز و همچنان معیارهای شمولیت یارانۀ نقدی را کتمان می‌کند. محرمانگی این معیارها به معنای اینست که هیچ‌کسی نمی‌تواند پیگیر دریافت آن شود و ادعایی بر دریافت آن داشته باشد.
◾️رقم‌های گمشدۀ بودجۀ اعلام‌شدۀ کرونا همچنان به قوت خود باقی است. چنانکه سقف مبلغ بستۀ کمک نقدی با این اطلاعات جدید هنوز متجاوز از ۱۸۰۰ میلیارد تومان نخواهد بود.

 

کمیته عمل سازمانده کارگری – ۲۸ اسفند ۹۸

 

یارانه نقدی کرونا + 3 میلیون خانوار خانوار

لينک کوتاه مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *